Mesa Redonda $\Xi$

Youngs

Jóvenes

Gazteak


Wednesday 15,
11:30-12:30
[Mitxelena Auditorium
in the Bizkaia Aretoa
]
(in Spanish)

Miércoles 15,
11:30-12:30
[Auditorio Mitxelena
en el Bizkaia Aretoa
]
(en castellano)

Asteazkena 15,
11:30-12:30
[Bizkaia Aretoaren
Mitxelena Entzunaretoa
]
(gaztelaniaz)

Wednesday 15, 11:30-12:30
[Mitxelena Auditorium
in the Bizkaia Aretoa
]
(in Spanish)

Miércoles 15, 11:30-12:30
[Auditorio Mitxelena
en el Bizkaia Aretoa
]
(en castellano)

Asteazkena 15, 11:30-12:30
[Bizkaia Aretoaren
Mitxelena Entzunaretoa
]
(gaztelaniaz)

Wednesday 15, 11:30-12:30
[Mitxelena Auditorium
in the Bizkaia Aretoa
]
(in Spanish)

Miércoles 15, 11:30-12:30
[Auditorio Mitxelena
en el Bizkaia Aretoa
]
(en castellano)

Asteazkena 15, 11:30-12:30
[Bizkaia Aretoaren
Mitxelena Entzunaretoa
]
(gaztelaniaz)


will talk

hablan

hitz egingo dute

will talk

hablan

hitz egingo dute

will talk

hablan

hitz egingo dute

María Cumplido Cabello

(Universidad de Sevilla)

Carlos Esteve Yagüe

(Universitat d'Alacant)

Vanesa Guerrero Lozano

(Universidad Carlos III de Madrid)

Jone Lopez de Gamiz Zearra

(UPV/EHU)


will moderate

modera

moderatuko du

will moderate

modera

moderatuko du

will moderate

modera

moderatuko du

Érika Diz Pita

(Universidade de Santiago de Compostela)


Being a young mathematics researcher in Spain is more demanding today than ever, being the journey to stabilization (getting a permanent position) is extremely complex and competitive: non-competitive salaries (justified in terms of the research career being vocational), geographic and job instability, pressure for having a large scientific production (publish or perish), the demand of profiles that are heterogeneous (research, teaching, administration, diffusion/popularization and leadership) and international (expectation of international stays), difficulty to administer time and conciliate life and work, mental health issues... What measures should be taken to face these problems and prevent the young from leaving research? Which of these measures are urgent? In what can the RSME and its Youth Commission help?

In this round table, organized by RSME's Youth Commission, we will treat these and other problematics that young people researching mathematics in Spain face. The debate will be open to the public and it will be continued in the Mercado de la Ribera [Ribera Market] after the social banquet for those participants that want it.

Ser joven investigador en matemáticas en España es a día de hoy más exigente que nunca, siendo el camino a la estabilización laboral (la consecución de una plaza permanente) extremadamente competitivo y complejo: salarios poco competitivos (justificados por lo vocacional de la carrera investigadora), inestabilidad laboral y geográfica, presión por alta productividad científica (publish or perish), exigencia de perfiles heterogéneos (que abarquen investigación, docencia, gestión, divulgación y liderazgo) e internacionales (expectativa de estancias internacionales), dificultad para la gestión del tiempo y la conciliación, problemas de salud mental... ¿Qué medidas han de tomarse para afrontar estas problemáticas y evitar el abandono joven de la carrera investigadora? ¿Cuáles son urgentes? ¿Qué puede la RSME y su Comisión de Jóvenes aportar?

En esta mesa redonda organizada la Comisión de Jóvenes de la RSME, se tratarán estas y otras problemáticas de la carrera investigadora joven en matemáticas en España. El debate de esta mesa redonda se abrirá al público y se continuará en el Mercado de la Ribera tras la comida social para aquelles participantes que lo deseen.

Espainian matematikako ikertzaile gaztea izatea inoiz baino zorrotzagoa da gaur egun, eta lana egonkortzeko bidea oso lehiakorra eta konplexua da (lanpostu iraunkorra lortzea): oso lehiakorrak ez diren soldatak (ikerketa-karreraren bokazioz justifikatuak), lanaren eta geografiaren ezegonkortasuna, produktibitate zientifiko handiagatiko presioa (publish or perish), profil heterogeneoen eskakizuna (ikerketa, irakaskuntza, kudeaketa, dibulgazioa eta lidergoa barne hartzen dituztenak) eta nazioartekoak (nazioarteko egonaldien itxaropena), denbora kudeatzeko eta kontziliaziorako zailtasunak, osasun mentaleko arazoak... Zer neurri hartu behar dira arazo horiei aurre egiteko eta gazteek ikerketa-karrera utz ez dezaten? Zeintzuk dira premiazkoak? Zer egin dezakete RSMEk eta bere Gazte Batzordeak? RSMEko Gazteen Batzordeak antolatutako mahai-inguru honetan, Espainiako matematikako gazte ikerketa-karreraren problematika horiek eta beste batzuk aztertuko dira.

Mahai-inguru honen eztabaida jendearentzat irekiko da eta Erriberako Merkatuan jarraituko da nahi duten partaideentzako bazkari sozialaren ondoren.